luni, 16 decembrie 2013

Prajitura cu crema de unt si povestea laptelui

Campania  "spune DA laptelui" mi-a adus aminte de copilarie. De acele vremuri minunate petrecute la tara, sub privirea blajina a bunicii, sub mangaierea bunicului. De vremurile cand veneam de l agradi, aruncam ghiozdanelul pe unde apucam si apoi fugeam sa ma cocotez pe stalpul portii unde cantam fel si fel de cantecele, de  ma stiu vecinii si acum >iar unii dintre ei nu rateaza sa ma intrebe, bineinteles cand mi-e lumea mai draga,  "iti aduci aminte cum cantai pe stalpul portii ??"
Tot cam din acea perioada,  e si povestea asta. Reala de altfel. Cu mandrie recunosc ca eu am baut lapte din bibe pâna pe la 6 ani, cand mi s-a spus ca sunt cam mare si ar trebui sa renunt. La bibe, nu la lapte. Însă eu am renunţat la amandoua. Si din acel moment n-am mai pus gura pe lapte vreo 2 ani. Uite-asa, de ciuda, de mofturi de ţânc răzgâiat, de ...cine stie de ce. Indiferent ce incercau ai mei, refuzam categoric. Pâna intr-o vacanta de vara cand m-au "abandonat" la tara , la mamaie si tataie. Am intrat pe poarta zumzaind si fiind 100 % sigura ca obtin ce vreau . Wrong !
- Mamaieeeee...vreau prajitura cu unt si nuci !! Vreauuuu !!!
- Bei si un pahar cu lapte??
- NU !!
- Bine. Atunci nu-ti fac prajitura !! 
- Hai mamaieee !!
- Nu !!!
...si povestea s-a repetat vreo saptamana. M-am pisicit, m-am alintat, m-am suparat....ba am varsat si vreo 3 lacrimi poate-poate o impresionez. Nimic. Mamaie se pare ca nu ceda. Pana la urma tanjind după acea bunatate, m-am dat batuta si m-am dus la mamaie cu paharul, cu capul plecat si cu jumate de gura am cerut...... lapte. Cu gand ca-l dau la mâţă, când se întoarce baba cu spatele. Dar ti-ai gasit. Şi-a pus mâinile-n sold, şi mi-a spus:
- Ei, acum bea-l !! 
Probabil ştia ce-mi poate capuşorul :))
Si l-am băut. Pe nerasuflate. Nu va spun cat de bun era. Si ce gust...si...si...am mai cerut. Si mamaie s-a ţinut de cuvânt. Mi-a facut prajitura mea preferata. Cu crema de unt şi nuci. Simplă, dar delicioasă . 

Am pastrat reteta. O fac si acum, insa parca nu mai are acelasi gust . Insa mereu e servita lânga un pahar cu lapte.
Ingrediente:

blat:
10 ouă, 
10 linguri ulei, 
10 linguri făină, 
10 linguri zahăr, 
1/2 lingurită sare.

crema de unt:
300 g unt moale dar nu topit
350 g zahar praf ,
100 gr nuci macinate,
½ lingurita de sare
2 lingurite esenta de vanilie,
frisca lichida sau smantana (cat este nevoie)
50 gr cacao

sirop pentru blat :
1 esenta de migdale,
200 ml apă,
200 gr zahăr

pt adulti:
vişine in alcool.

pt.decor:
100 gr ciocolata ,
100 gr frisca lichida sau smantana.

Preparare:
Blat:
Se separa albusurile de galbenusuri.
Albusurile se bat spuma cu un praf de sare.Treptat se adauga zaharul.
Faina se amesteca cu praful de copt.
Galbenusurile se amesteca cu uleiul.
Dupa obtinerea unei spume tari  din albusuri, se adauga galbenusurile si faina, amestecand in continuare, de aceasta data, de jos in sus, cu lingura.
Se tapeteaza o tava cu hartie de copt si se baga in cuptorul incins in prealabil, pentru 30 minute.
Dupa ce trece testul scobitorii, se lasa la racit pe un gratar si se taie in 3 "felii".

Crema de unt:  
Intr-un bol incapator, se bate untul cu un mixer la viteza medie. Se opreste mixerul si se adauga zaharul praf si nuca. Se amesteca intai cu o lingura ca untul sa cuprinda zaharul si sa nu riscati sa aveti o bucataria plina de zahar, apoi dati drumul iar la mixer.
Se mareste viteza mixerului si se bate pâna zaharul si nuca devin o crema. Se adauga si esenta de vanilie. Daca glazura are o consistenta rigida se adauga frisca sau smantana lichida. Se adauga atat cat e nevoie pentru a obtine consistenta care o dorim.
Se imparte crema in doua portii egale. In una din portii se adauga cacaoa si se omogenizeaza.

Sirop:
Se pune la fiert apa cu zaharul pana obtinem un sirop mai consistent. Se adauga esenta si se lasa la racit.
Se insiropeaza fiecare blat.

Asamblare:
Pe primul blat se intinde un strat generos de crema de unt cu cacao.
Se aseaza al doilea blat si urmatorul strat de crema de unt (alba, de data asta) .
Se adauga si visinele din alcool si ultimul blat.
Decoram cu un strat de crema de unt cu cacao si floricele din frisca , iar motoc cate o visina.

2 comentarii:

Kadia spunea...

Imi place mamaie a ta!!!! Recunosc ca ii admir rabdarea si mai ales rezistenta in fata rugamintilor unui copil.

Monya spunea...

O daa. Crede-ma ca mamaie a reusit sa ma "convinga" prin metodele ei , cu rabdare, sa fac multe lucruri pe care parintii nu au reusit. SI toate pentru binele meu.
Desi la vremea respectiva ii si imi spuneam ca e o baba rea si afurisita....etc...

Stuffino Crisan, o locatie cu suflet

    4 zile fantastice în Delta Dunării .      Fiecare poveste are un început, așa că o să încerc sa o iau si eu de la început. Deși, oricum ...