miercuri, 13 martie 2013

Bors de fasole cu sunculita afumata

Zilele astea am avut o mare dilema / curiozitate: care  e diferenta intre ciorba si bors ??!!?? Dupa un sondaj de piata destul de elaborat am ajuns la 2 variante de raspuns :
1. Ciorba e acrita cu zeama de lamaie( in general), iar borsul e acrit cu bors (de casa sau de alimentara)
2. E aceeasi Marie, dar cu alta palarie (adica ..."e" regionalisme..acelasi fel de mancare dar cu denumire diferita in functie de zona tarii in care e preparata).

Dupa ce mi-am satisfacut curiozitatea, dar am ramas la fel de nelamurita, am purces la treaba. Toata lumea cred ca stie sa faca un bors bun - bunuuutz de sa te lingi pe degete, azi insa va prezint varianta mea de bors cu fasoale "boambe" cu niscaiva slaninuta afumata si soric.
Ingrediente:
fasole boabe 0,500 kg,
morcovi 2 bucati,
ceapa 3-4 bucati,
telina radacina 1 bucata,
cimbru 1 crenguta mai bogata,
leustean verde 1 legatura,
patrunjel verde1 legatura,
ardei gras 1 bucata,
*daca e iarna si nu aveti ingrediente proaspete, puteti folosi zarzavatul din camara (preparat asta toamna )
bors 1,5 l,
sare, piper,
optional 1 mana de fidea.

Preparare:
Fasolea se alege de impuritati, se spala si se tine in apa rece cateva ore (sa se umfle cica) si sa fiarba mai repede. Se pune la fiert in apa rece cam 15 minute, dupa care se scurge apa, se clatesc fasolele si se pun din nou la fiert (in apa fierbinte de data asta) . Se repeta operatiunea de 2-3 ori. 
PS: asta cu apa fierbite la fiert fasolele o stiu de  cand eram mica. Cica asa se face , sa nu ramana fasolele tari precum nucile. Insa am intalnit persoane care mi-au spulberat mitul zicand ca ele fierb fasolele (cand schimba apa) cu apa rece si raman tot fragede. Sooo..... !!!!
Intre timp, morcovii, ceapa, telina si ardeii se curata, se spala si se taie marunt.Taiem slanina cubulete. Se pun la calit in 2-3 linguri de ulei (nu mai mult, ca vom avea grasime si de la slanina). Da, da stiu...nu e sanatoasa prajeala, insa da un gust demential borsului !!!
Leusteanul si patrunjelul verde se curata, se spala, si se taie marunt.

Când fasolea este fiarta pe jumatate (dupa aprope o ora adica...), se adauga morcovii, telina, ardeiul si ceapa calite in ulei, precum si crenguta de cimbru. Adaugam si pastele (daca am optat sa le folosim). Se condimenteaza dupa gust, se adauga borsul, leusteanul si jumatate din cantitatea de patrunjel verde(cealalta jumatate se lasa pentru servire) si se mai lasa la fiert 10 minute.
Merge de minune cu ceapa (zdrobita in pumn ca la tara, sau taiata elegant ca la restaurant) si mamaliga rece.
Pofta buna !!

Un comentariu:

Anonim spunea...

I every time used to read article in news papers but now as I am a user of net therefore from now I am
using net for posts, thanks to web.

my weblog - psychology

Stuffino Crisan, o locatie cu suflet

    4 zile fantastice în Delta Dunării .      Fiecare poveste are un început, așa că o să încerc sa o iau si eu de la început. Deși, oricum ...