luni, 27 decembrie 2010

Tort cu crema de sampanie

Cu o zi inainte de Ajunul Craciunului a fost ziua sotului meu asa incat a trebuit sa trec la pregateli. Si cum, anul acesta eram hotarata sa renunt la clasicul tort "diplomat cu fructe" .....reteta proprie....am bantuit pe net dupa ceva care sa mi atraga atentia. Si am descoperit acest tort...denumit "twilight tort" de gospodina de la care am furat reteta. Recunosc ca aspectul nu a fost chiar cel asteptat, insa fiind pentru prima data cand l-am facut (si in plus si in criza de timp...nu ca asta ar fi o scuza) dar...gustul e suuuper bun !!! Mie personal mi-a placut combinatia de creme. Si invitatii au cerut si a 2 a portie , asa ca nu pot decat sa cred ca si lor le-a placut. Cu siguranta voi mai face acest tort si cu alta ocazie, mai ales acum ca am invatat cum trebuie facut si nu mi se mai pare o reteta extrem de complicata !!!!


Blat:

10 oua
10 linguri de apa
20 de linguri de zahar
15 linguri de faina
5 linguri de cacao


Crema de sampanie:
400 ml. de sampanie
1 plic de budinca de vanilie
6 linguri cu varf de zahar
500 de grame de frisca batuta tare
1 lingura rasa de gelatina
1 varf de cutit de nucsoara macinata


Crema de ciocolata
200 de grame de ciocolata amaruie cu 80% continut de cacao
300 de ml de lapte
1 budinca de vanilie
2 linguri de zahar
1 lingura rasa de gelatina
500 de grame de frisca batuta tare


- pentru insiropat blatul am folosit lichior


- intre tort si finisajul de pasta de zahar am distribuit un strat subtire de crema de unt: 200 de grame de unt si 100 de grame de zahar praf

Pentru acoperirea tortului (pasta de zahar), am folosit urmatoarele:
1,2 kg. de zahar pudra
15 grame de gelatina
150 de grame de miere naturala (de salcam)
50 de ml. de apa
200 de grame de ciocolata topita.

Am hidratat gelatina in apa si am dizolvat-o direct in ciocolata topita, apoi am incorporat mierea in acest amestec. Am turnat peste zaharul praf si... la framantat!

Blatul: o reteta de o mare simplitate, dar cu rezultate grozave. Se separa ouale, albusurile se pun intr-un vas incapator si peste ele se pun cele 10 linguri de apa rece. Se bat bat, se adauga zaharul putin cate putin, batand in continuare, pana se dizolva complet. Se incorporeaza galbenusurile si faina cernuta, sau, in cazul in care se doreste un blat de cacao, faina si cacaua, amestecate si cernute. Se pune in tava captusita cu hartie de copt si se coace la 180 de grade pana la proba scobitorii. E un blat care va creste inalt si va fi foarte aerat.
Cremele:

Am batut toata frisca, in total 1 kilogram si am lasat-o la rece.
Am pus la hidratat gelatina pentru ambele creme, separat: cea pentru crema de sampanie, impreuna cu 2-3 linguri de sampanie, cea pentru crema de ciocolata in 2-3 linguri de lapte.

Crema de sampanie: am pus pe foc 350 ml de sampanie si zaharul. Am amestecat 1 plic de budinca de vanilie cu 50 de ml. de sampanie si am adaugat peste sampania de pe foc. Am lasat-o pe foc, amestecand continuu, pana s-a ingrosat bine. Am tas deoparte si am adaugat nucsoara rasa si gelatina hidratata, amestecand pana la dizolvare. Cand s-a racit pana la temperatura camerei am omogenizat aceasta compozitie cu 500 de grame din frisca batuta.

Crema de ciocolata: am rupt ciocolata in bucatele si am pus-o, impreuna cu zaharul, in 250 ml de lapte, pe foc mic (sau bain-marie, e cel mai sigur procedeu). Am amestecat 1 plic de budinca de vanilie cu 50 de ml. de lapte. Cand ciocolata s-a topit, am adaugat amestecul de budinca. Am lasat pe foc pana s-a ingrosat bine, apoi am tras vasul deoparte si am incorporat gelatina hidratata. Cand crema fiarta s-a racit pana la temperatura camerei, am incorporat 500 de grame de frisca batuta.
Asamblare:
Am taiat blatul in doua, pe orizontala. Am captusit cu folie alimentara tava (adanca) in care am copt blatul, apoi am asezat una dintre jumatati, pe care am stropit-o cu lichior.
Am turnat crema de sampanie si am introdus tava la congelator pentru 15 minute (crema e destul de fluida in aceasta faza, la congelator va gelifica gelatina rapid, permitand adaugarea cremei celeilalte fara pericolul de a se amesteca).
Dupa 15 minute, am turnat deasupra crema de ciocolata, am asezat al si doilea blat deasupra (pe care l-am stropit usor cu lichior) si am introdus tava la frigider pentru 3 ore.
Inainte de a trece la finisare, am mixat 200 de grame de unt moale cu 100 de grame de zahar praf si o lingurita de aroma de vanilie.
Am rasturnat tortul pe platoul de pe care l-am servit si am indepartat folia. Cu crema de unt, am uns tortul peste tot, acoperind fiecare coltisor cu un start subtire si netezind foarte bine suprafetele. Am dat din nou la frigider tortul, pana cand mi-am intins o foaie de dimensiuni generoase din pasta de zahar cu ciocolata.

Niciun comentariu:

Stuffino Crisan, o locatie cu suflet

    4 zile fantastice în Delta Dunării .      Fiecare poveste are un început, așa că o să încerc sa o iau si eu de la început. Deși, oricum ...