vineri, 6 februarie 2015

Tort papusa


Am stat mult, da` mult pana m-am hotarat sa scot "la lumina" tortul asta. E prima mea incercare de acest gen, de "tort papusa". Dar mi se pusese rau pata pe asa ceva. Si cum se apropia ziua marmotei din dotare...am zis "hai sa-ncerc". 
Si am inceput cautarile pe SF. Google. Am urmarit zeci de filmulete, am studiat zeci de poze, de modele....pfuoii... Multa munca. Si grea. 
Si atunci am apelat la prietenii "virtuali", mai exact la Adnia si ale sale retetele dragi. Si-am innebunit-o cu intrebari, de tot felul : cum se face aia?, cum pregatesc cealalta? . Iar ea, mi-a raspuns cu promptitudine si fara a fi deranjata de sacaiala mea. De fiecare data. 
Drept pentru care-i multumesc si-i trimit o imbratisare virtuala (momentan !)

Ingrediente:

blaturi (3 la numar)

blat 1 (dreptunghiular):
12 oua,
12 linguri faina,
12 linguri zahar pudra,
6 linguri ulei,
esenta vanilie,
1/2 plic praf de copt

blat 2 (rotund):
8 oua,
8 linguri faina,
8 linguri zahar pudra,
4 linguri ulei,
esenta vanilie,
1/4 plic praf de copt

blat 3 (rotund):
6 oua,
6 linguri faina,
6 linguri zahar pudra,
3 linguri ulei,
esenta vanilie,
1/4 plic praf de copt

crema:
1,5 kg branza  proaspata de vaci, 
500 gr smantana lichida pentru frisca, 
200 gr zahar pudra, 
300 gr afine,
5 caise mari, 

sirop:
400 ml apa, 
6 linguri zahar, 
1 esenta rom.

pasta zahar:

5 gr. gelatina granule
60 ml apa rece
2 linguri miere (eu am folosit orice tip de miere, fara preferinte)
50 gr. ulei de palmier, daca se afla in stare solida/55,5 ml ulei, daca se afla in stare lichida
50 gr. amidon
600-700 gr. zahar pudra
esenta de migdale,
colorant roz (bineinteles)
1 pachet unt.

1 papusa 

Reteta de pasta de zahar e tot de la Adnia. De aici si avalansa de intrebari.....





Preparare:

Blaturi (procedura e aceeasi pentru fiecare, doar tava difera) :

Separam albusurile de galbenusuri. Albusurile le batem spuma tare cu un praf de sare, la viteza maxima a mixerului. Cand spuma s-a intarit bine (stiti voi, intorci castronul si nu cade) adaugam zaharul pudra si mixam din nou pana spuma devine densa si lucioasa. 

Separat frecam galbenusurile cu uleiul (ca la maioneza) si esenta de vanilie, pana se omogenizeaza. Compozitia obtinuta o turnam peste albusuri.

In acest moment, lasam mixerul deoparte si trecem la spatula de lemn / silicon si amestecam cu miscari circulare de jos in sus.

Cernem faina  impreuna cu praful de copt peste compozitia de oua. Amestecam cu miscari de jos in sus, pana se incorporeaza toata faina. 

Compozitia o turnam intr-o tava ( 24*35 cm cea dreptunghiulara si 24 cm diametru cea rotunda) tapetata cu hartie de copt si dam tava la cuptor la foc mediu, pentru  jumatate de ora, pana blatul devine ferm la atingere. Se poate testa cu scobitoarea.

Scoatem blatul si-l lasam la racit , dupa care  trecem la asamblarea tortului.

Taiem toate blaturile in 2 felii  / fiecare.

sirop:
Punem la fiert apa si zaharul. Dupa ce da un clocot, oprim focul si lasam sa se racoreasca. Adaugam esenta de rom, amestecam si gata.

crema:
Batem smantana pentru frisca dupa care o incorporam in branza.
Adaugam zaharul si amestecam pana la omogenizare.
La final adaugam fructele .Amestecam din nou, dupa care dam la frigider pentru 30 minute.

pasta de zahar:
Hidratam gelatina in apa rece.

Dupa hidratare punem gelatina  la topit intr-un vas mic, impreuna cu mierea si uleiul de palmier. Cand compozitia devine lichida adaugam esenta de migdale.

Amestecam zaharul pudra (cernut, dupa cum spune Dia, pentru a scapa de eventualele impuritati) cu amidonul si adaugam cate putin in mierea topita. Omogenizam cu o lingura. repetam operatiunea pana cand compozitia nu mai poate fi invartita cu lingura. 

Rasturnam tot zaharul intr-un castron si facem  o adancitura in mijloc. Turnam compozitia de miere si lasam cateva minute sa se raceasca.

Adaugam si colorant.

Incepem sa framantam, ca la aluat, pana  compozitia devine elastica si nu se mai lipeste de maini .

Pentru a intinde pasta, ungem blatul cu ulei de palmier si folosim succitorul si tehnica intinderii foilor de aluat.

Asamblare tort:
Insiropam primul blat dreptunghiular . Intindem un strat generos de crema si asezam cel de-al doilea blat, pe care-l insiropam. 

Blaturile rotunde le punem unele peste altele . Le decupam putin pe margine, cat sa obtinem o forma de con. Cu ajutorul unui pahar, decupam in mijlocul fiecarui blat un cerc cam de marimea papusii. 

Peste blatul dreptunghiular vin puse blaturile rotunde. 
Reluam operatiunea insiropat blat, strat de crema, insiropat blat iar crema, pana la ultimul blat. Cu un cutit scoatem surplusul de crema din mijlocul tortului (unde va fi pusa papusa). 

Luam papusa, o dezbracam de haine si ii invelim picioarele in folie, dupa care o introducem in orificiul rotund din mijlocul tortului. 

Acum urmeaza pasta de zahar. 
Inainte de a acoperi tortul cu pasta de zahar, il ungem cu un strat generos de unt, pentru a nivela diversele imperfectiuni (mie nu mi-a reusit din plin) si pentru a evita ca crema sa intre in contact cu pasta si astfel, aceasta sa se topeasca.

Imbracam tortul in unt, asezam foia din pasta de zahar, netezim cu grija si taiem marginile ramase. Si gata. 

Eu am ales sa fac cateva "valuri" pentru fustita papusii, deoarece blaturile nu s-au asezat perfect. Tot din pasta de zahar am facut si partea de sus a rochiei. 

Pentru blatul dreptunghiular, am facut 3 trandafiri din pasta de zahar , iar restul decorului din frisca.





3 comentarii:

Stefy spunea...

felicitari pentru minunatia asta de tort! sigur Sofi a fost cea mai incantata!!

Unknown spunea...

Waw,felicitari Monica!!!!ai avut mult curaj si rabdare,bravo!!

Adnia spunea...

cu scuzele de rigoare, eu abia acum am vazut postarea ta! felicitari din suflet pentru realizarea tortului, arata foarte bine, iar rozul acela e tare dulce! te pup si te imbratisez cu drag!
P.S. chiar daca eu sunt o zapacita si nu prea am mai fost pe net decat fugitiv in ultima vreme, stii unde ma gasesti si iti raspund cu mare drag! <3

Stuffino Crisan, o locatie cu suflet

    4 zile fantastice în Delta Dunării .      Fiecare poveste are un început, așa că o să încerc sa o iau si eu de la început. Deși, oricum ...